Prípad použitia je koncept používaný v softvérovom inžinierstve a analýze systémov, ktorý popisuje spôsob, akým užívatelia (alebo iné systémy) interagujú s určitým systémom alebo komponentom. Prípad použitia sa skladá zo sekvencie transakcií medzi aktérom a systémom, pričom aktérom môže byť osoba alebo iná entita schopná komunikovať so systémom. Cieľom prípadu použitia je dosiahnuť hmatateľný výsledok, ktorý má pre aktéra význam, ako napríklad úspešné dokončenie úlohy alebo získanie potrebných informácií. Tento koncept je kľúčový pri navrhovaní a vývoji softvérových systémov, pretože pomáha identifikovať a špecifikovať funkčné požiadavky systému z pohľadu koncového užívateľa.
Príklady prípadov použitia zahŕňajú každodenné aktivity, ako je prihlásenie sa do online účtu, vyhľadávanie informácií na webovej stránke alebo rezervácia vstupeniek. Prípad použitia je často reprezentovaný diagramom, ktorý vizuálne znázorňuje interakcie medzi aktérmi a systémom, čo uľahčuje pochopenie a komunikáciu požiadaviek v rámci vývojového tímu a so zainteresovanými stranami. Používanie prípadov použitia pomáha zabezpečiť, že systém bude navrhnutý tak, aby efektívne plnil potreby svojich používateľov, pričom sa minimalizujú problémy a chyby v návrhu.