Acceptance testing – akceptačné testovanie

Čo je akceptačné testovanie?
Akceptačné testovanie je posledná úroveň testovania softvéru, pri ktorej sa testuje súlad systému s obchodnými požiadavkami. Vykonáva ho klient alebo koncoví používatelia so zámerom zistiť, či je produkt vhodný na dodanie. Môže byť formálne aj neformálne.
Formálne akceptačné testovanie vykonávajú zástupcovia klienta a neformálne alebo adhoc testovanie vykonáva podmnožina potenciálnych používateľov, ktorí kontrolujú funkčnosť, ako aj vlastnosti, napríklad použiteľnosť produktu. Vykonáva sa po testovaní systému a pred konečným dodaním klientovi.
Typy akceptačného testovania
Alfa testovanie
- Alfa testovanie je forma akceptačného testovania, ktorá sa uskutočňuje na pracovisku vývojára.
- Môžu ho vykonávať interní vývojári a QA, ako aj potenciálni koncoví používatelia.
- Alfa testovanie nie je prístupné svetu.
- Tieto testy môžu byť aj white-box spolu s black-box testami.
Beta testovanie
- Beta testovanie je forma akceptačného testovania, ktoré sa uskutočňuje u zákazníka alebo koncového používateľa.
- Vykonáva sa po alfa testovaní a v reálnom prostredí bez prítomnosti alebo kontroly vývojárov.
- Beta testy alebo beta verzia aplikácie sú zvyčajne prístupné celému svetu (alebo zákazníkovi).
- Tieto testy sú len pre black-box testovanie .
Spolu s alfa a beta testovaním môžeme akceptačné testovanie rozdeliť aj na tieto rôzne typy:
User Acceptance Testing (Používateľské akceptačné testovanie) – Pri používateľskom akceptačnom testovaní sa vyvinutá aplikácia posudzuje z pohľadu koncových používateľov, či koncovým používateľom funguje, alebo nie podľa požiadaviek. Vykonávajú ho len zamestnanci vývojárskej organizácie. Je známe aj ako „testovanie koncového používateľa“ a prebieha v režime black-box testovania.
Business Acceptance Testing (Testovanie akceptácie zo strany podniku) – Testovanie akceptácie zo strany podniku posudzuje vyvinutú aplikáciu z hľadiska obchodných cieľov a procesov. Jeho cieľom je uistiť sa, že systém je pripravený na prevádzkové výzvy a potreby reálneho sveta. Je to nadmnožina používateľského akceptačného testovania. BAT vykonáva nezávislý testovací tím. Každý člen tímu by mal mať presné znalosti o oblasti a podnikaní klienta.
Contract Acceptance Testing (Akceptačné testovanie podľa zmluvy) – tento typ testovania zahŕňa kontrolu vyvinutého systému na základe vopred stanovených kritérií alebo špecifikácií v zmluve. Zmluvu by mal podpísať klient a vývojová strana.
Operational Acceptance Testing (Predpisové akceptačné testovanie) – Predpisové akceptačné testovanie je známe aj ako akceptačné testovanie zhody. Kontroluje sa pri ňom, či je systém v súlade s pravidlami a predpismi krajiny, v ktorej bude softvér vydaný. Zvyčajne si takéto testovanie vyžaduje produkt alebo aplikácia, ktorá sa vydáva na medzinárodnej úrovni, pretože rôzne krajiny majú rôzne pravidlá a zákony.
Význam akceptačného testovania
Pred akceptačným testovaním aplikáciu otestoval tím QA, t. j. interný testovací tím. Tím QA testuje a vývojári vyvíjajú aplikáciu na základe dokumentov s požiadavkami, ktoré im boli zadané.
Môžu mať vlastné chápanie požiadaviek z dôvodu nedostatočných doménových znalostí. Je možné, že ich chápanie je odlišné od chápania obchodných používateľov. Počas akceptačného testovania majú obchodní používatelia možnosť skontrolovať, či všetko zodpovedá ich očakávaniam.
Počas akceptačného testovania majú obchodní používatelia (klienti) možnosť vidieť konečný produkt. Používatelia môžu skontrolovať, či systém funguje v súlade so zadanými požiadavkami. UAT (user acceptance testing) tiež zabezpečuje, že požiadavky boli komunikované a implementované efektívne. Podnikoví používatelia môžu získať dôveru pri predvádzaní aplikácie na trhu, t. j. koncovým používateľom.
Keďže akceptačné testovanie budú vykonávať používatelia zo strany podniku, budú mať väčšiu predstavu o tom, čo koncoví používatelia chcú. Spätná väzba/návrhy poskytnuté počas akceptačného testovania tak môžu byť užitočné pri ďalších verziách. Vývojový tím sa môže vyhnúť rovnakým chybám v budúcich verziách.
Aplikácia môže mať aj niektoré závažné alebo kritické problémy, takéto problémy by sa mali identifikovať počas testovania, nie keď je systém LIVE. Tieto problémy sa môžu vyriešiť skôr, ako sa kód dostane do produkčného prostredia. Tým sa zníži úsilie a čas vývojárov
Záver
Dúfame, že ti tento článok pomohol pochopiť koncept akceptačného testovania. Máme samostatné návody pre dve formy akceptačného testovania vrátane – alfa a beta testovania.