Analýza príčin

Analýza príčin je analytická technika zameraná na identifikáciu základných príčin chýb alebo defektov v systéme alebo procese. Hlavným cieľom tejto analýzy je odhaliť primárne faktory, ktoré spôsobujú problémy, aby sa mohli prijať účinné nápravné opatrenia. Týmto spôsobom sa zabezpečuje, že riešenie je zamerané na odstránenie hlavných príčin problémov, a nie len na ich symptómy. Výsledkom je minimalizácia pravdepodobnosti opakovaného výskytu týchto problémov v budúcnosti.

Táto technika je často využívaná v rôznych odvetviach vrátane IT, výroby, zdravotníctva a manažmentu kvality. Proces analýzy príčin môže zahŕňať rôzne metódy, ako sú brainstorming, analýza stromu porúch, diagramy príčin a následkov (Ishikawa diagramy) a 5 Whys. Kombináciou viacerých prístupov môže organizácia efektívne identifikovať a riešiť problémy, čím sa zlepšuje celková efektivita a kvalita procesov a produktov.